Loading
ro ru en




Inedit
Loading
19 Aprilie 2018 | 09:45
Ce sunt lacrimile şi de ce plângem?
Lacrimile nu sunt identice şi se diferenţiază prin motivul care le provoacă şi chiar prin compoziţia chimică. Lacrimile bazale sunt prezente tot timpul şi au rolul de a lubrifia ochii, de a hrăni şi de a proteja globul ocular. Al doilea tip de lacrimi este cunoscut sub numele de lacrimi reflexe, care se formează pentru a proteja ochii de agenţi iritanţi, cum ar fi vântul, fumul, sau ceapa. În sfârşit, al treilea tip este cel care apare după o ceartă, sau după un film impresionant. Lacrimile pe care le vărsăm în aceste situaţii sunt numite lacrimi emoţionale şi, se pare că ar conţine mai multe proteine decât celelalte două tipuri, dar cercetările sunt momentan incomplete.
Oamenii de ştiinţă nu ştiu exact de ce plângem. Teoriile sunt însă numeroase. O variantă ar fi că plânsul a apărut în timpul evoluţiei pentru a semnaliza situaţiile în care oamenii se aflau în pericol, fără a face prea mare zgomot. Ne putem imagina că, la un moment dat, a fost nevoie să dezvoltăm un sistem de avertizare care să nu alerteze şi prădătorii că suntem vulnerabili. Compoziţia chimică a lacrimilor este similară cu cea a salivei. Printre alţi compuşi, lacrimile conţin proteine, sare şi hormoni.

Femeile plâng mai des decât bărbaţii. Un sondaj estimează că femeile plâng, în medie, de 5,3 ori pe lună, în timp ce bărbaţii plâng de 1,4 ori. Alt studiu afirmă că femeile ar plânge de două până la cinci ori lunar, în timp ce bărbaţii plâng doar o dată. O cercetare realizată de oamenii de ştiinţă nemţi, arată că, în medie, femeile plâng timp de şase minute, în timp ce bărbaţii plâng doar două minute, iar în cazul femeilor, în 65% dintre cazuri plâng cu suspine, fapt care este întâlnit în doar 6% dintre situaţiile în care plâng bărbaţii.

Durerile de cap care apar după ce plângem sunt, însă, mai greu de explicat. Unii oameni de ştiinţă cred că acestea sunt provocate de deshidratare, de apa pierdută odată cu lacrimile, în timp ce alţii dau vina pe tensionarea muşchilor care apare atunci când suntem supăraţi. O reacţie chimică ne face să plângem atunci când tăiem ceapă.

Lacrimile de bucurie nu sunt foarte diferite de cele cauzate de emoţiile negative.

Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam