Loading
ro ru en




Istorii de succes
Loading
26 August 2015 | 21:33
Dumitru Slonovschi: Statul trebuie să acorde tinerilor cu experienţă internaţională o motivaţie financiară pentru a se reîntoarce în ţară
Dumitru Slonovschi este un tânăr antreprenor din Republica Moldova. În perioada când era student la Academia de Studii Economice a Moldovei a decis să plece în Suedia. A fost printre primii cinci tineri din Moldova care au ajuns acolo să studieze. Ulterior, a decis să studieze la Universitatea Lund. Iar după absolvire, a făcut masterul în Business Internaţional la Universitatea Göteborg din Suedia. Ce l-a făcut pe Dumitru Slonovschi să se reîntoarcă în Moldova aflaţi din materialul realizat în cadrul campaniei „Europa în Ţara Mea”, lansată de postul public de televiziune Moldova 1.
Chiar dacă avea un loc de muncă bine plătit în Suedia, tânărul a decis să revină în Moldova. Timp de un an a fost angajat într-o instituție de stat, unde a acumulat experiență în administrarea afacerilor din Moldova. La scurt timp, Dumitru a lansat propria afacere. Compania pe care o administrează oferă servicii de consultanță în marketing strategic, realizează cercetări de marketing și cercetări sociale. Dumitru îi sfătuiește pe tinerii moldoveni plecați peste hotare să se întoarcă acasă, dar să muncească, inițial, în cadrul unei companii locale.

„Suedia m-a primit într-o manieră precum este țara, foarte rece, sumbru, cu ceață, adaptarea a durat vreo trei luni în acea țară, până am înțeles regulile jocului. Am înțeles cum gândesc suedezii, sunt mai rezervați, mai reci, dar mai târziu am descoperit că sunt foarte onești, foarte buni. La nivel de studii a fost un șoc, în țările Europei de vest, la studii universitare ajung o cotă foarte mică, merg cei care doresc să învețe”, a declarat protagonistul.

„Cred că a fi membru al unei țări europene înseamnă mai multe posibilități, dar și mai multe obligații, asta nu înseamnă că noi aici nu avem obligații și posibilități, este greu să compari. Sunt mai multe oportunități în țările Europei de vest, dar în același timp, concurența este cu mult mai mare, mă refer atât la posibilitatea de a te angaja, posibilitatea de a lansa o afacere, de creștere a unui brand. Tinerii pleacă pentru a acumula experiență și cred că este bine că pleacă, căci o bună parte din experiența pe care o acumulează, nu există aici. E mult mai important ca această nouă experiență să se întoarcă în țară, ca acele valori, acele cunoștințe, profesionalismul lor să fie implementat aici. Omul își creează locul”, consideră Dumitru.

În cadrul materialului video aflăm că decizia eroului de a se întoarce în țară a fost oarecum impulsivă, a fost o pauză între câteva proiecte. „Unde câteva luni aș fi stat fără salariu, chiar dacă puteam să îmi permit. Astfel, am hotărât să mă întorc în țară. Reintegrarea a fost una dureroasă, cred că vreo jumătate de an nu m-am angajat, probabil a fost un șoc cultural. După care am început să comunic, să merg la interviuri și într-un final, m-am angajat. Dar perioada asta e destul de dureroasă pentru cei care se reîntorc în țară. În ultimii ani mă gândesc tot mai mult la plecarea în străinătate, dar vreau să fie clar că plecarea o văd doar prin internaționalizare. Adică prin extinderea afacerii, deschiderea unei filiale. Nu m-am gândit deocamdată la emigrare”, afirmă protagonistul.

„Consider că odată ce tinerii se vor reîntoarce, schimbările se vor produce, însă ele au loc foarte încet și cred că fiecare din nou trebuie să aducă schimbarea în primul rând prin comportamentul său, adică, printr-o schimbare personală. Consider că ar trebui scoase în evidență, în special, avantajele pentru tinerii cu experiență internațională, să li se ofere facilități, cred că statul ar trebui să ofere facilități fiscale pe o perioadă de doi-trei ani până își lansează o afacere, pentru ca ei să simtă și o motivație financiară pentru a se reîntoarce în țară”, a remarcat Dumitru Slonovschi.

Mai multe despre protagonist aflaţi din seria de materiale video cu genericul „Europa în Ţara Mea”, lansată de Moldova 1. O campanie, protagoniştii căreia sunt tinerii care au studiat şi au activat peste hotare, iar revenind în Moldova îşi valorifică experienţa profesională, având încrederea că Europa poate fi edificată în ţara lor de baştină.
Postat de: Lucia Ciobanu
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam