Loading
ro ru en




Istorii de succes
Loading
20 August 2015 | 21:33
Elena Zamşa: Ştiinţa poate asigura un viitor prosper Republicii Moldova
Activează în cadrul Centrului pentru Finanţarea Cercetării Fundamentale şi Aplicative al Academiei de Ştiinţe a Moldovei. În 2004 a aplicat la o bursă de master la o instituţie publică din Elveţia care se ocupă de cercetare în domeniul sistemelor incorporate. Acolo a intrat pentru prima dată într-un laborator de cercetare în domeniul tehnologiilor informaţionale. Ce a motivat-o pe Elena Zamşa să se revină în Republica Moldova, aflaţi din materialul realizat în cadrul campaniei „Europa în Ţara Mea” lansată de postul Moldova 1.
Din secvenţele video aflăm că protagonista și-a continuat cariera într-un laborator de cercetare la Universitatea Humbolt din Berlin. A studiat la Universitatea Tehnică din Milano unde a făcut cunoştinţe cu sistemele medicale. De acolo au început primele activităţi în domeniul ştiinţei pe care le-a continuat mai târziu în Republica Moldova.

„Eu cred că fiecare om își găseşte rostul sau folosul în orice loc ar fi, dacă depune efort. Motivele pentru mine de a mă întoarce în ţară au fost familia şi ambiţiile mele profesionale pentru a demonstra că pot să mă manifest şi aici, deoarece Republica Moldova este o ţară pe care noi tindem să o creştem. De aici vin şi oportunităţile. Ele sunt peste tot doar trebuie să le găseşti şi să le vezi”, remarcă Elena.

Tânăra consideră că nu are mai puțin succes acasă comparativ cu ceea ce ar putea obține în Europa și, tot ea, adaugă că e lăudabil de a prelua cunoștințele și experiența acumulată peste hotare pentru a fi aplicată în Republica Moldova.

„Poți să trăiești din ştiinţă, însă nu poți să trăieşti din ştiinţă finanţată doar de stat. Poți să trăieşti din ştiinţă atunci când ești conectat la reţelele europene şi internaţionale. Ştiinţa este finanţată la nivel de stat foarte bine în multe ţări din Europa deoarece prin inovații și știință se construiește un viitor. În Republica Moldova, în acest domeniu se lansează puţini tineri deoarece ştiinţa este mai închisă şi nu este bine popularizată. Pe lângă asta, finanţarea lasă de dorit. Nu este suficient să o finanțezi, este necesar să-i dai și prioritate, să-i dai căi deschise spre industrie, spre întreprinderi mici și mijlocii, care ar putea prelua acele idei inovative”, declară cercetătoarea de la AȘM.

Protagonista a menționat că sunt depuse multe eforturi de a atrage tinerii în domeniul științei. „Ei văd salariu mic și nu pot veni în știință, dar eu îi încurajez să nu le fie teamă, să îmbrățișeze această carieră de cercetător pentru că sunt oportunități, doar trebuie să excelezi”.

Tânăra care a revenit de șase ani în țară, povestește că de ceva timp îi apare tot mai des gânduri de a pleca sau de a trece într-o altă formă de colaborare cu colegii de peste hotare. Potrivit ei, pentru oamenii care au experienţă în domeniul proiectelor internaţionale sau ştiinţei durează foarte puțin să-şi găsească un serviciu în țara de reședință.

„Eu vreau să am o ţară ca Elveţia, ca Germania, ca Ţările Nordice care sunt foarte frumoase, ordonate, curate, totul este pus la punct, viaţa este comodă. Este orientată către cetăţean. Omul iese din casă şi simte că tot, chiar şi primul stâlp care-l găseşte este pus pentru el, ca să-i facă viaţa mai comodă. Totul este gândit spre beneficiul societăţii, a cetăţeanului”, spune tânăra.

Protagonista campaniei povestește că, în țările pe care a reușit să le viziteze, ciclul de viaţă al serviciilor este foarte bine pus la punct. „Lumea nu gândeşte cu perspectiva unei săptămâni, ci cu un plan de peste zeci de ani. Trebuie să te gândeşti că peste zece ani vei avea un milion de cetăţeni care se vor folosi de acest serviciu, chiar dacă azi proiectezi un serviciu pentru o sută de persoane. Noi nu vedem larg şi că noi creştem. Societatea trebuie să-şi asume o responsabilitate. Dar este necesară o decizie şi o voinţă politică, financiară în ţară pentru a face ceva pentru societate”, evocă Elena Zamşa.

„Noi avem o lipsă de educație socială în masă, lipsa unui exemplu. Foarte multă lume a fost plecată şi s-a întors drept rezultat al crizelor din anii 2008-2011. Aceşti oameni îşi fac un mic eden în ograda lor, însă foarte puţini se gândesc la drumul din spatele casei lor. Trebuie să ne gândim că noi suntem o societate, iar ca să o construim bine trebuie să ieşim înafara casei noastre, să fie curat şi în fața ogrăzilor noastre, pe scara blocului”, spune interlocutoarea.

Eroina materialului declară că avem cu ce ieşi în lume, avem mai multe brand-uri de ţară, avem multe produse care putem să le promovăm, dar nu o facem deoarece ne lipsește un marketing, o strategie, ducem lipsă și de negocieri la nivel internațional. „Cred că lumea începe să se trezească, începe să înțeleagă că dacă nu faci tu, nu o să facă nimeni. Oamenii se orientează tot mai mult spre Europa”, subliniază cercetătoarea.

„Eu sunt Moldova pentru că eu sunt aici și mi-am asumat responsabilitatea să mă întorc acasă. Aş fi putut să stau foarte comod înafara ţării, să duc o viața asigurată, programată pentru următorii zece-douăzeci de ani, dar decizia pe care am luat-o să mă întorc acasă în 2009 a fost o decizie cumpătată, chibzuită. A fost o decizie prin care eu îmi vedeam un viitor, eu nu mi-am pierdut speranţa să văd un viitor prosper în Republica Moldova”, a menționat în încheiere Elena Zamşa.

Mai multe despre protagonistă aflaţi din seria de materiale video cu genericul „Europa în Ţara Mea” lansată de postul public, Moldova1. O campanie, protagoniştii căreia sunt tinerii care au studiat şi au activat peste hotare, iar revenind în Republica Moldova îşi valorifică experienţa profesională, având încrederea că Europa poate fi edificată în ţara lor de baştină.
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam