Loading
ro ru en




Istorii de succes
Loading
10 Aprilie 2014 | 15:15
O moldoveancă revenită acasă le prezintă străinilor locurile pitoreşti din Moldova
Nelea Motricală este o tânără originară din Republica Moldova care a decis să revină acasă după cinci ani de studii la facultatea de Business şi Administrare din Rotterdam, Olanda. Revenită acasă, tânăra s-a ambiţionat, în urmă cu doi ani, să „ademenească” în Republica Moldova străini din toate colţurile lumii şi, împreună cu ei, să descopere cele mai pitoreşti locuri de acasă, informează revista Guvernului Republicii Moldova.
Totul a început acum trei ani, când Nelea Motricală a decis să revină acasă după cinci ani de studii la facultatea de Business și Administrare din Rotterdam, Olanda. O prietenă care anterior fusese în vizită în Moldova, i-a sugerat să se ocupe de turism. I-a plăcut ideea, mai ales că, atunci când era studentă, colegii o întrebau mereu unde se află Moldova și mai tot timpul o confundau cu Maldive sau cu orașe din alte state. „La un moment, am decupat dintr-o revistă o hartă micuță cu Republica Moldova și le arătam că, de fapt, noi suntem în inima Europei”, își amintește Nelea. Ajunsă acasă, tânăra a creat o agenție de turism și spune că nu este deloc complicat să-ți deschizi o afacere, dacă știi exact ce vrei și aduni tot setul de acte, iar cel mai important este să respecți legile, scrie Infogov.

Ca să descopere locurile ferite de ochii lumii, tânăra se urcă la volanul mașinii și cutreieră republica în lung şi în lat. „Discut cu primarii, sătenii și descopăr zeci de povești interesante, legende, locații cu istorii aparte”, povestește Nelea.

În anul 2012, a organizat prima excursie pentru un grup de oameni de afaceri, la Cricova. A fost în dubla ipostază de șofer și ghid, deoarece îi place să cunoască noi oameni, să le vadă primele impresii. Pe turiști, spune Nelea, îi impresionează tot ce poate părea banal pentru noi: „De exemplu, atunci când i-am dus la bunica mea, pe ei i-a uimit faptul că toată lumea mișună pentru a servi masa, pentru a le oferi o cană cu apă - adică, ospitalitatea noastră; altă dată, eram la Orheiul Vechi și, fiind zi de duminică, după slujbă, sătenii au întins o masă de pomenire, la care am fost invitați și noi. Eu le spun englezilor despre invitație, iar ei mă întrebat cât costă…”.

Agenția condusă de Nelea Motricală organizează și excursii prin Chișinău. Și o face nu doar pentru turiștii străini, ci și pentru cei de pe loc. „Localnicii sunt mai sceptici, menționând că, uite, trebuie și să plătească pentru ca să vadă Chișinăul”, spune tânăra.

Potrivit unui clasament efectuat de Lonely Planet Travellers, Republica Moldova se plasează pe locul II în lume la categoria țărilor în care „pășesc rareori turiștii”. „Moldova este o enigmă, o bucățică de pământ pe care lumea nu o cunoaște, a cărei descoperire însă e însoțită de un obligatoriu „wow!”. Mulți turiști sunt entuziasmați că se plimbă fără a vedea alți turiști, iar noi încercăm să facem din orice dezavantaj, un lucru frumos şi atractiv. Și cred că, în câțiva ani, țara mea va avea o cu totul altă poziţie în acest clasament”, se arată convinsă Nelea Motricală.

Directoarea ineditei agenții de turism crede că țara noastră are un mare potențial de a atrage turiștii străini, dar pentru a reuși este nevoie de investiții, mai ales în infrastructură. „România era, cu ceva timp în urmă, în situația noastră - și uitați-vă cât de mult s-a dezvoltat! Noi trebuie să promovăm produsele ecologice, legumele și fructele crescute în grădină”, spune Nelea Motricală pentru Infogov.
Postat de: Lucia Ciobanu
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam