Loading
ro ru en




Istorii de succes
Loading
26 Iulie 2014 | 13:10
Plantarea livezilor, o investiţie a foştilor migranţi
Plantarea livezilor a devenit o prioritate pentru mai mulţi fermieri din raionul Floreşti. De altfel, ca şi în alte raioane, opţiunea de a iniţia o afacere este din ce în ce mai atractivă pentru persoanele care au muncit ani de zile în străinătate, iar cu banii obţinuţi aplică acasă ceea ce au învăţat în ţările în care au lucrat. Mai mulţi dintre ei au avut abilitatea şi curajul de a investi în plantarea unor livezi cu gândul că fac o investiţie pentru copii lor.
Foştii migranţi consideră că aceasta este modalitatea ideală de a face bani acasă. Este şi cazul lui Lilian Răcilă. „Am sădit un hectar cu pomi de pruni, iar alte două hectare cu mere. Am cheltuit aproximativ 60 de mii, bani câştigaţi peste hotare. Am văzut în Italia cum sunt aranjate livezile şi m-am gândit să le urmez exemplul”, spune antreprenorul.

O investiţie mult mai impunătoare a fost realizată în ultimii ani în satul Domulgeni. Aliona Mandate a înfiinţat aici prima livadă superintensivă - una model în nordul ţării, cu puieţi aduşi de peste hotare, cu instalaţii de irigare prin picurare. Livada mai este protejată de plasa antigrindină. Antreprenorii au investit bani grei pentru crearea unor linii de sortare şi ambalare. Iar banii obţinuţi în cadrul unui proiect i-au investit în construcţia unui depozit frigorific cu capacitatea de circa 1000 de tone.

O livadă cum mai rar întâlnești în părţile locului a înfiinţat şi antreprenorul Mihai Ţurcanu din Floreşti. El spune că pasiunea pentru pomicultură o are de la părinţi şi de mult a visat la o astfel de investiţie. „Irigarea şi protecţia antigrindină sunt cele mai mari probleme de care ne ciocnim. Apa ne costă bani, iar sistema antigrindină pentru aşa livezi intensive este foarte greu de folosit”, a menţionat Mihai Ţurcanu.

Afacerea cu plantaţii pomicole nu este dintre cele uşoare, lucrările de întreţinere şi cele pentru combaterea bolilor şi vătămătorilor, în perioada de vegetaţie, necesită foarte mari cheltuieli, uneori, acestea nici nu se acoperă. Cu toate acestea, afacerile de acest gen sunt din ce în ce mai atractive.

Mai multe detalii aflaţi din subiectul realizat de Radio Moldova.
Postat de: Departamentul Multimedia
Cuvinte cheie:
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam