Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
31 Ianuarie 2015 | 12:09
Ambasador: În Spania, moldovenii sunt văzuţi drept muncitori buni, pricepuţi şi harnici
Ambasadorul Moldovei la Madrid, Valeriu Gheorghiu, a vorbit în cadrul unui interviu pentru Radio Moldova despre cum evoluează relaţiile diplomatice moldo-spaniole, ce acorduri urmează a fi semnate, precum şi care sunt probleme cele mai stringente ale moldovenilor din Regatul Spaniei.
--- D-le ambasador, vrem să aflăm cum au evoluat relațiile diplomatice între Republica Moldova și Regatul Spaniei, cooperarea bilaterală în diverse domenii.

--- Avem o foarte bună cooperare politică, dar și în cazul structurilor internaționale. Ne susținem reciproc la alegerile în instituțiile și agențiile specializate ale ONU. Spania susține eforturile noastre de asociere politică și integrare economică în Uniunea Europeană.

--- Subliniem că este foarte important și rolul dumneavoastră în calitate de ambasador al Republicii Moldova în Regatul Spaniei, care sunt rezultatele despre care ați dori să vorbiți?

--- Am beneficiat permanent de sprijinul colegilor și conducerii ministerului de la Chișinău, precum și de o foarte bună colaborare cu autoritățile spaniole, în primul rând, cu funcționarii de la Ministerul Afacerilor Externe și Cooperării al Spaniei. Datorită acestor factori s-a reușit dinamizarea și definitivarea a patru acorduri bilaterale. Cred că este o realizare, având în vedere că în cei 20 de ani, cadrul juridic a inclus doar trei acorduri. Țin să amintesc că Ambasada a contribuit consultativ la crearea și înregistrarea a două noi asociații ale moldovenilor, am întreprins mai multe acțiuni în vederea dinamizării asociațiilor deja existente. Astăzi în Spania activează șase asociații, dar când s-a deschis Ambasada erau doar două.

--- Criza economică i-a determinat pe concetățenii noștri care muncesc în această țară să revină în Moldova?

--- Bineînțeles, există cazuri când moldovenii revin acasă, dar sunt mai puține decât ne-am așteptat. Din discuțiile cu liderii asociațiilor din Nordul și Sudul Spaniei, unde sunt mai mulți concetățeni de-ai noștri, putem deduce că și în condițiile de criză nu toți cetățenii noștri au pierdut locurile de muncă.

--- În ce domenii de activitate moldovenii excelează?

--- În general, în Spania, moldovenii sunt văzuți drept niște lucrători buni, pricepuți și harnici. Avem nu numai constructori calificați, dar și avocați, medici, muzicieni, profesori. O trăsătură colectivă a moldovenilor este că fac parte dintr-o colectivitate care se integrează cu ușurință în societatea spaniolă și nu încalcă legea.

--- Ce probleme reclamă cel mai frecvent moldovenii la întâlnirile pe care le aveți?

--- Probleme sunt acelea cu care se confruntă și moldovenii din alte țări și anume: riscul de a pierde locul de muncă, iar pentru cei mai în vârstă-dificultatea de a-și găsi un loc de muncă. Concetățenii noștri ne întreabă permanent de asistența socială, în special, ce ține de pensii, această tematică face subiectul unuia dintre acordurile deblocate. O altă probleme e conversiunea permiselor moldovenești, la această se referă cel de-al doilea acord.

--- Ce proiecte de colaborare aveți cu asociațiile moldovenești din Spania, cu cei care doresc să își mențină identitatea culturală și lingvistică?

--- Ambasada are mai multe proiecte, dar, vorbind la modul general, acestea țin de susținerea eforturilor de păstrare a identității, culturii, spiritului național.
Postat de: Lucia Ciobanu
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam