Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
09 Septembrie 2015 | 12:17
Consolidarea organizaţiilor diasporale, unul din obiectivele Strategiei Naţionale „Diaspora-2025”
Întru edificarea unei colaborări mai eficiente între ţara de origine şi diasporă, în Strategia Naţională „Diaspora-2025” au fost trasate mai multe obiective, unul dintre acestea fiind consolidarea organizaţiilor diasporale. Care sunt propunerile reprezentanţilor diasporei aflaţi din emisiunea „Moldovenii de Pretutindeni”.
Potrivit registrului Biroului pentru Relații cu Diaspora (BRD), la moment, peste hotarele țării sunt înregistrate în jur de 250 de asociații, un număr infim de mic, dacă îl raportăm la numărul total al migranților moldoveni aflați peste hotare. Mai există o caracteristică a acestor organizații, în cea mai mare parte acestea  sunt etnoculturale.

În opinia Tatianei Nogailâc, președintele Asociației „AssoMoldave” din Roma, Italia, crearea unei asociații de alt gen, decât cea culturală ar putea oferi mai multe oportunități pentru dezvoltarea personală, comunitară, dar și cea a țării în general.

„Mulți dintre noi muncesc și nu cunosc că acolo, pe loc, ar avea posibilitatea să crească profesional și să ofere unele servicii mai bune conaționalilor noștri. Asociațiile noastre, conform unei cercetări, sunt situate pe locul patru. Primele în acest top sunt asociațiile asistențiale, asociațiile care luptă pentru drepturile migranților, noi nu am ajuns încă la acest nivel. Un alt tip de asociații sunt cele care prestează servicii mult mai ample, cum ar fi ONG-urile. Iar noi ne situăm pe al patrulea plan, ca asociație etnică”, a menționat Tatiana Nogailâc.

Potrivit liderului de programe, Angela Stafii, BRD va iniția cursuri de instruire pentru liderii de asociații privind crearea și gestionarea acestora.
„Noi am creat rețeaua de excelență de ordin economic, în care am atras 8-10 persoane, specialiștii de talie foarte înaltă dinafară, Fondul Monetar Internațional, universități cu renume, specialiști din diferite companii care au deja o experiență și am elaborat împreună cu ei programul de guvernare, am elaborat concepte pe care le vom testa în perioada imediat următoare. Un alt exemplu este cel al medicilor de peste hotare, care vor presta consultații online spitalelor din Republica Moldova, or, tehnologiile ne permit ca să aducem ideile acestor oameni acasă, fără a fi prezenți și fizic”, a declarat Angela Stafii.

Mai multe detalii aflați din cadrul emisiunii „Moldovenii de Pretutindeni” .
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam