Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
02 Septembrie 2014 | 15:46
Iurie Ciocan: Numărul birourilor de votare din afara ţării se va majora
În fiecare birou electoral intenţionăm să instalăm câte două computere care vor permite înregistrarea fiecărui alegător, astfel va fi exclusă votarea multiplă, care preponderent se atestă la birourile de votare din afară ţării. Asigurările au fost făcute de Iurie Ciocan, preşedintele Comisiei Electorale Centrale (CEC) în cadrul celui de-al VI-lea congres al Diasporei care are loc la Chişinău.
Reprezentanţii diasporei au ţinut să atenţioneze autorităţile cu privire modul de votare din anii precedenţi, când numărul de alegători a depăşit de câteva ori numărul de buletine de vot pregătite. În acest context, preşedintele CEC a subliniat că în urma discuţiilor purtate cu cetăţenii moldoveni de peste hotare vor fi întreprinse mai multe măsuri pentru confortul cetăţenilor, iar numărul de buletine de vot va fi unul maximal posibil, ce înseamnă 3000 de buletine pentru fiecare birou. „Dacă într-o localitate cetăţeni sunt mai mulţi, nu putem creşte numărul de buletine, vom mări numărul birourilor. Dacă anterior, în anul 2010 s-au bugetat cheltuieli pentru 75 de birouri în afară ţării, pentru alegerile din acest an, am bugetat 100 de birouri electorale de peste hotare”, a explicat preşedintele CEC.



Moldoveanca Valentina Munteanu din Torino, Italia, a ţinut să menționeze experiența acumulată în calitate de observator la alegerile organizate în anul 2010.  „Era o dezordine şi un dezastru în ziua alegerilor, era imposibil ca personalul să facă faţă numărului mare de alegători, oamenii au stat în ploaie 5-6 ore. O altă problemă era şi lipsa buletinelor. Trebuie să ne învăţăm lecţia de data trecută” a fost îndemnul Valentinei Munteanu.

Ala Mândâcanu din Canada a propus ca în ajunul alegerilor să fie organizată o întrunire prin intermediul internetului cu preşedintele CEC pentru o mai bună organizare a alegerilor. Tot din partea diasporei a fost propusă ca termenul de votare să fie extins la două zile pentru ca să reuşească să voteze toţi cetăţenii moldoveni de peste hotare.

În cadrul evenimentului a fost adusă la cunoştinţa reprezentanţilor diasporei lansarea serviciului electronic pe site-ul alegator.md unde cetăţeanul poate în prealabil să se înregistreze în calitate de alegător pentru alegerile parlamentare din acest an. „Astfel, vom şti mai bine unde şi câţi alegători avem ca să putem aduce biroul cât mai aproape de cetăţeni. Dacă vom avea suficiente resurse vom instala în fiecare birou electoral urne şi cabine uniformizate”, a precizat Iurie Ciocan.



În context, Mihai Căpăţână, secretar general la Ministerul de Externe a declarat că încă în luna mai au fost solicitate informaţii cu privire la evidenţa consulară. „În acest context, am scos taxa pentru evidenţa consulară. Am facilitat accesul cetăţeanului prin faptul că acesta se poate înregistra online la misiunea diplomatică, iar în baza acestor date noi avem posibilitatea să ştim câţi cetăţeni moldoveni sunt în ţara respectivă”, a adăugat Mihai Căpăţână.

Reprezentanţii diasporei, prezenţi la eveniment, au subliniat importanţa mediatizării alegerilor şi furnizarea în prealabil a unui număr cât mai mare de materiale promoţionale.
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam