Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
02 Septembrie 2014 | 14:55
Moldovenii de peste hotare, îndemnaţi să utilizeze e-apostila şi e-stare civila
Deşi reprezentanţii diasporei au apreciat eforturile Ministerului Justiţiei de a simplifica procedurile de apostilare a documentelor şi de obţinere a actelor de stare civilă, ministrul Justiţiei, Oleg Efrim, spune că e-apostila nu este foarte populară, iar oamenii încă nu cunosc despre existenţa acestui serviciu avantajele acestuia.
Oficialul a explicat moldovenilor stabiliți peste hotare, dar reuniți la Chișinău la ediţia a VI-a a Congresului Diasporei, că cetățenii moldoveni pot apostila actele necesare fără a ieși din casă, din orice țară, într-un timp foarte scurt și la prețuri mult mai mici. „Încercăm să promovăm tot mai mult serviciile electronice și în acest sens conlucrăm intens cu Biroul pentru Relații cu Diaspora, cu Centrul de Guvernare Electronică și cu Ministerul de Externe”.

De asemenea, ministrul Justiției le-a vorbit reprezentanților diasporei și despre oportunitatea de a comanda acte de stare civilă în format electronic. „Cetățeanul se deplasează la oficiul stării civile doar pentru a ridica actul solicitat. Continuăm să dezvoltăm aceste servicii. Discutăm cu Poșta Modovei pentru a putea livra actele la domiciu, cel puțin pe teritoriul Republicii Moldova”, a mai spus ministrul.

Totodată, Oleg Efrim a îndemnat delegaţii să obțină semnătura mobilă în perioada în care se află în țară, pentru ca, ulterior, să poată solicita actele necesare prin internet.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Justiției, conaționalii noștri reveniți acasă au spus că schimbările sunt sesizabile, ceea ce contribuie la crearea unei imagini mai bune a țării noastre peste hotare.

Congresul Diasporei se desfășoară în perioada 1-3 septembrie. La eveniment participă lideri ai asociațiilor, reprezentanți ai grupurilor de inițiativă ale diasporei, delegați independenți, cetățeni reîntorși, precum şi reprezentanți ai instituțiilor publice, responsabili de diasporă, şi ai organizațiilor internaționale din 28 de state.
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam