Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
05 Ianuarie 2015 | 12:14
Nava sub pavilion moldovenesc risca să se zdrobească cu 800 persoane la bord
Sarkas Rani, căpitanul navei „Blue Sky M” a povestit la interogatoriu cum era să se zdrobească nava cu 800 de imigranţi clandestini sirieni către coastele italiene, informează cotidianul „La Repubblica” citat de portalul agentia.org. Despre detaliile navei sub pavilion moldovean se spune într-o poveste reconstituită după interogatoriul efectuat de poliţie.
„Mi-au promis 15.000 de dolari şi posibilitatea de a-mi aduce toată familia”, explică Sarkas Rani, un sirian în vârstă de 36 de ani, arestat la 31 decembrie la Gallipoli (sud-est). „Am ajuns în Turcia cu avionul din Liban, unde eram refugiat. Acolo, am fost contactat de o cunoştinţă care ştia că sunt căpitan de navă”, a adăugat el. Cei doi bărbaţi s-au întâlnit apoi la Istanbul, au încheiat afacerea, iar Sarkas Rani s-a îmbarcat împreună cu alţi trei bărbaţi pe „Blue Sky M”, sub pavilion moldovenesc. Nava avea destinaţia Mersin, port turc situat în apropiere de coasta siriană. Aceasta a rămas două zile ancorată în larg, în aşteptarea „încărcăturii”

Potrivit „La Repubblica”, traficaţii au postat chiar un anunţ pe Facebook în care propuneau îmbarcarea în schimbul sumei de 5.500 de dolari de persoană sau 4.500 de dolari pentru grupuri de minim 25 de persoane.

În cea de-a treia zi, un vapor a adus un prim grup de 30 de persoane pe „Blue Sky M”. Timp de patru zile, sosirile s-au succedat, iar la 25 decembrie la bordul navei erau aproximativ 800 de persoane - bărbaţi, femei şi copii. „Am trasat personal ruta pentru Italia”, povesteşte Sarkas Rani. Din cauza vremii nefavorabile, el s-a apropiat de coastele Greciei şi a luat contact cu autorităţile pentru a cere autorizaţia de a se ascunde într-un golf în aşteptarea unei ameliorări. Autorităţile maritime greceşti i-au acordat permisiunea şi nu au recurs nici ele la o verificare, potrivit traficantului.

Vaporul a plecat apoi, îndreptându-se către coasta de sud a Italiei, iar Sarkas Rani a abandonat puntea navei pentru a se refugia în cală după ce a blocat timona şi motorul. Nava se îndrepta cu aproximativ şase noduri (11 kilometri pe oră) către coastă şi, fără intervenţia marinei italiene, s-ar fi zdrobit.

Paza de coastă a reperat nava care nu răspundea, a urcat la bord, şi la cel puţin cinci mile (nouă kilometri) de coastă a reuşit să preia controlul acestei, informează agentia.org.
Postat de: Departamentul Multimedia
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam