Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
22 Ianuarie 2014 | 14:05
Olga Coptu: „Gazeta Basarabiei” a programat 20 de numere în 2014
Paris, Roma, Lisabona, Atena, Bologna sunt doar câteva oraşe în care ajunge publicaţia „Gazeta Basarabiei”. Ziarul a apărut acum cinci ani şi a fost distribuit doar celor aflaţi în Italia. Acum „Gazeta Basarabiei” are un tiraj de peste 6000 de exemplare pentru care munceşte o echipă de voluntari. Mai multe despre proiectele echipei redacţionale aflaţi din interviul realizat de colega de la Radio Moldova, Oxana Gheman-Roşca, cu Olga Coptu, directorul ziarului „Gazeta Basarabiei”.
Gazeta Basarabiei continuă traseul pe care a pornit să-şi bucure cititorii, provocându-i în acelaşi timp pe moldovenii stabiliţi peste hotare să scrie materiale. Cum a intrat în acest an echipa de voluntari?

„Gazeta Basarabiei” a intrat în componenţa ei de altă dată, avem o echipă extinsă, internaţională compusă din reporteri şi corespondenţi în toată lumea. Ne axăm mai mult pe occidentul european, prima ediţie din 2014 a debutat cu Gala Studenţilor Originari din Republica Moldova ce a avut loc recent la Chişinău. Entuziasmul tinerilor, frumuseţea lor, inteligenţa sunt subiectele reflectate în materialele din această ediţie. Curajul tinerilor de peste hotare, cred că va motiva migranţii moldoveni de toate vârstele să privească lucrurile mai pozitiv.  

În anul 2013 echipa ziarului a sărbătorit o frumoasă aniversare, s-a mărit și echipa în acest timp?

Noi ne-am lansat într-o formulă modestă, eram atunci la Roma doar două persoane, ca mai târziu să se alipească şi alte două persoane din Veneţia. Ulterior am simţit şi susţinerea diasporei din Italia. În anul 2012 am trecut hotarul Italiei şi am mers în Franţa, Portugalia și Grecia. Iar în 2013 ne-am propus să extindem distribuţia ziarului în ţări precum Anglia, Germania, la sfârşitul anului 2013 am ajuns la Zürich, ceea ce iarăşi ne bucură.
De facto, ziarul se bazează pe migraţia numeroasă, ne referim la cei 200 de mii de cetăţeni moldoveni stabiliţi în Italia, în această ţară distribuim 80% din numărul total şi cred că în anul 2014 vom continua acest curs.

Unde este editat ziarul?

Tiparul ziarului îl facem la tipografiile din Chişinău, are acel miros specific de tipar, cum îmi place mie să spun „vine miros de casă”. Astfel cei care îşi servesc cafeaua duminică dimineaţa, dacă în ajun au mers la acele magazine etnice sau la biserici, sau în alt loc unde este distribuită publicația, pot găsi știri „de acasă”, cât şi noutăţi despre comunitățile de moldoveni din lume.

Cum ajunge ziarul în Italia?

Echipa redacţională este peste hotarele Republicii Moldova, fiind în Franţa, Portugalia, în special Italia. Îl concepem și îl creăm noi, migranţii pentru migranţi. Îl expediem prim internet la Chişinău, aici este tipărit, după care o persoană îl distribuie la microbuze. Astfel, ziarele fac mii de kilometri, de exemplu numerele care ajung în Portugalia, parcurg cea mai lungă cale. La destinaţie, ziarul este preluat de către lideri de asociaţii sau corespondenţi, fiind distribuit gratuit.

Deși este un ziar binevenit, e necesar să identificaţi sursele pentru cheltuielile de tipar?

Am avut dificultăţi, nu doar o dată colectivul redacţional a primit din partea mea scrisori care anunţau că într-o lună, maxim două, vom suspenda editarea ziarului pentru că nu dispunem de resurse financiare. Nu putem tipări acest ziar în afara hotarelor Republicii Moldova deoarece ar complica mult lucrurile și e mai eficient. Astfel atât timp cât persoanele așteaptă să expedieze pachetele pot să mai răsfoiască ziarul, de mai multe ori când mă apropii să ridic ziarele în Bologna sau la Roma, oamenii îmi pun mai multe întrebări.

Dacă revin la ideea finanţărilor, în 2013 am reuşit să o scoatem la capăt chiar dacă nu am avut nici o finanțare şi nu am fost încadraţi în nici un proiect. Pentru 2014 avem programate 20 de numere, se arată un an cu multe promisiuni. Noi încercăm să facem un management eficient şi încercăm să atragem şi publicitate care să asigure nu doar existenţa, dar şi continuitatea ziarului.



Anul 2014 este unul electoral pentru ţara noastră, publicitatea electorală îşi va găsi loc în paginile „Gazetei Basarabiei”?

Publicitatea electorală ar permite şi extinderea ziarului. Dacă va fi necesar vom mări chiar şi numărul de pagini, pentru că noi nu ducem lipsă de materiale, de multe ori nu încap în ziar. Astfel sunt nevoită să scriu scrisori de explicaţie la colegii din diasporă, iar unica explicaţie e lipsa de spaţiu.

Care sunt aşteptările echipei ziarului pentru acest an?

Majoritatea celor din diasporă îşi doresc să fie un an frumos, ce ţine de echipa noastră care activează în bază de voluntariat vom menţine acest ritm şi în 2014. Vreau să vă spun că „Gazeta Basarabiei” nu este doar ziarul, ci avem şi o asociaţie care se extinde în oraşele Roma, Padova, Bologna. Dar nu activăm doar în aceste trei oraşe, avem parteneriate şi cu asociaţii din alte regiuni ale Italiei. Dacă totuşi este un an electoral, îmi doresc să ne permită şi nouă, celor din diasporă să facem lucruri concrete pentru cei din diasporă.

Postat de: Lucia Ciobanu
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam