Loading
ro ru en




Moldovenii în lume
Loading
03 Aprilie 2014 | 17:15
Studiu: Migranţii din Italia sunt angajaţi pentru munci necalificate
În Italia, 10,5% dintre lucrători sunt străini şi numără 2.300.000. Pe primul loc dintre străinii care muncesc sunt românii (peste 600.000), urmaţi de albanezi (293.000), marocani (153.000), ucraineni (144.000), filipinezi (142.000) şi moldoveni (95.000). Datele certifică faptul că angajaţii străini se concentrează în trei sectoare specifice: 29% în servicii adresate persoanei, precum curăţenie, baby-sitting, îngrijire, spălătorii, coafură şi cosmetică, 18% în industrie şi 14% în construcţii.
Statisticile se conțin în studiul ”Criză economică şi muncă. Străini vs italieni” publicat recent de Fundaţia italiană Leone Moressa, lucrare care explică cum a influențat criza ocuparea străinilor din Italia, informează gazetaromaneasca.com.

Asistenţa domestică este munca cea mai întâlnită: o efectuează 15,4% dintre străini, cărora nu li se cere nici o calificare profesională particulară. Specializarea străinilor este în schimb solicitată în cadrul anumitor servicii personale - 11,4%, de exemplu la asistenţa bătrânilor cu afecţiuni grave, în construcţii - 8,2.

Potrivit datelor, un efect al crizei pieței muncii pentru străini este și creșterea numărul angajaţilor străini în servicii turistice, în magazine şi activităţi agricole, numărul vânzătorilor, lucrătorilor din restaurante, sudorilor, tinichigiilor şi meşterilor angajaţi la finisarea construcţiilor rămâne stabil.

O concluzie a analizei demonstrează că în general, în rândul străinilor se diminuează profesiile cele mai înalte, micii întreprinzători, meşterii şi muncitorii specializaţi, în timp ce se amplifică muncile necalificate.

Cercetătorii de la Fundaţia Moressa explică că această criză este simţită mai puţin de naţionalităţile care lucrează în servicii adresate familiei şi mai mult de cele legate de industrie şi construcţii. Mai puţin suferă filipinezii, cu 76,7% dintre lucrători angajaţi în domeniul îngrijirii persoanei şi curăţeniei, ucrainenii (peste 70%), şi moldovenii (peste 50%).
Postat de: Lucia Ciobanu
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam