Loading
ro ru en




Sănătate
Loading
14 Mai 2018 | 16:30
Alimentaţia corectă – sursa de sănătate
Modul de viaţă dinamic ne determină să facem mai multe lucruri in acelaşi timp, pentru a le reuşi pe toate. Cu motorul mereu turat la maxim, avem tendinţa de a mânca în acelaşi ritm cu care muncim, iar drept rezultat, cântarul arată kg în plus, iar noi depăşim zona de confort. Cu puţin efort putem schimba acest stil de viaţă. Iată câteva sfaturi.
Prima regulă este consumul cu moderaţie. Diferenţa între beneficiu şi pericol este dată de cantitatea în care consumăm o anumită substanţă. Odată cu înaintarea în vârstă apar disfuncţiile cardiovasculare, iar una dintre primele recomandări este evitarea excesului de sare, care poate ajunge până la interdicţia acesteia. Ca şi în cazul bolilor renale, sarea duce la creşterea tensiunii arteriale, la retenţia de apă în organism şi la apariţia edemului. Pentru a evita ca acest lucru să se întâmple, putem înlocui sarea cu diverse condimente aromate precum mărar, cimbru, leuştean, hrean, tarhon.

În al doilea rând există diferite modalităţi de preparare a alimentelor, care pot duce la formarea unor compuşi toxici pentru sănătate. Spre exemplu, pacienţilor li se recomandă să evite alimentele prăjite, deoarece prin arderea uleiului se eliberează substanţe toxice, care se depun pe suprafaţa preparatului şi pe care le ingerăm odată cu ceea ce am gătit. Totodată, prin prăjire creştem încărcătura calorică a alimentelor, vitaminele se degradează, iar o parte dintre  nutrienţi se pierd.

Carnea este o sursă de proteine de calitate nutriţională superioară, dar este important să ştim sursa din care provine  şi, de asemenea, să fim atenţi la modul în care o preparăm. E de preferat  să consumăm carne albă sau roşie, în combinaţie cu legume de culoare verde. Aceasta poate fi gătită  după gust. Dacă dorim,  putem adăuga sosuri preparate în casă, sărace în grăsimi.

Produsele din carne care au pe etichete ingrediente necunoscute, diverşi aditivi, coloranţi, arome, ar trebui evitate şi înlocuite cu produse a căror origine o cunoaştem şi în care avem încredere. Produsele lactate fermentate, comercializate sub formă de iaurt, chefir, sunt o sursă importantă de calciu, proteine, dar pot reprezenta şi o gustare sau chiar o masă sănătoasă. În schimb, este recomand să se evite consumul de margarină, deoarece reprezintă o sursă importantă de acizi graşi trans, nocivi pentru organism. Pot însă să introducă în dietă preparate din brânză proaspătă, simple sau în combinaţie cu iaurt, pentru un plus de savoare.

O atenţie deosebită trebuie să o acordăm acelor alimente despre care se ştie că au în componenţă substanţe toxice, astfel încât să evităm dozele periculoase din aceste preparate.
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam