Loading
ro ru en




Sănătate
Loading
04 Mai 2018 | 13:47
Numărul cazurilor de boli diareice acute şi intoxicaţii, în creştere în perioada caldă a anului
Anual se înregistrează circa 20 de mii cazuri de boli diareice acute în Republica Moldova, inclusiv până la 20 de decese la copiii sub vârsta de cinci ani. Totodată, din cauza migraţiei intense a populaţiei se menţine riscul înalt de apariţie a cazurilor indigene şi de import a holerei. Medicii atenţionează că în perioada caldă a anului bolile diareice acute şi intoxicaţiile alimentare sunt mai frecvente şi ne sugerează să respectăm unele reguli simple de precauţie, relatează Radio Moldova Actualităţi.
Temperaturile sporite ale mediului în perioada caldă a anului favorizează multiplicarea intensă a microorganismelor. Astfel are loc creșterea sezonieră a numărului cazurilor de boli diareice acute precum: dizenteria, salmoneloza sau infecțiile de etiologie virală. Medicul epidemiolog de la Agenția Națională pentru Sănătate Publică, Vladimir Sliusari, susţine că sursa de infecţie pentru unele boli diareice poate fi omul bolnav, păsările şi rozătoarele.
 
„Aceste maladii se transmit prin intermediul a trei căi: cale alimentară, cale hidrică şi cale habituală. Perioada de incubaţie variază de la câteva ore până la şapte zile”, a declarat Vladimir Sliusari.
 
Potrivit medicului-șef al Centrului de Sănătate Publică din municipiul Chişinău, Luminița Suveică, pentru evitarea îmbolnăvirii cu boli diareice acute este important de cunoscut şi respectat unele reguli simple de precauţie.
 
„Trebuie să procurăm produsele doar din locuri sigure, să ne uităm la termenul de valabilitate. Produsele uşor alterabile trebuie păstrate în frigider. Foarte importantă este şi igiena personală, spălatul pe mâini. Fructele şi legumele trebuie neapărat spălate sub apă curgătoare”, a specificat Luminița Suveică.
 
Specialiştii mai îndeamnă oamenii, ca la apariţia primelor semne de intoxicație să meargă la medicul de familie, în cazuri grave să cheme ambulanţa şi nici într-un caz să nu administreze autotratament.
Postat de: Rodica Mazur
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam