Loading
ro ru en




Sănătate
Loading
10 Octombrie 2017 | 12:58
Statistică: Aproximativ 60 de mii de moldoveni, diagnosticaţi cu probleme de sănătate mintală
Aproximativ 60 de mii de cetăţeni ai Republicii Moldova prezintă probleme de sănătate mintală, dintre care 28 mii au grad de dizabilitate. Date în acest sens au fost prezentate de către Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale în contextul marcării Zilei mondiale a sănătăţii mintale la locul de muncă.
„Sănătatea și securitatea angajaților la locul de muncă este un factor indispensabil pentru succesul unei organizații. Indiferent dacă vorbim despre sectorul de stat sau cel privat, orice angajator are obligația legală de a oferi salariaţilor condiţiile social-sanitare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor de muncă. În plus, Codul Muncii prevede și obligația angajatorului de a asigura egalitatea de şanse şi de tratament tuturor persoanelor fără niciun fel de discriminare”, a declarat ministra Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Stela Grigoraș.
 
Potrivit sursei citate, cultura locului de muncă, inclusiv bunele practici de management psihosocial, contribuie considerabil succesului economic și îmbunătățește sentimentul de bunăstare și satisfacția generală a angajaților, calitatea serviciilor și satisfacția ulterioară a clienților și, în final, crește gradul de cunoaștere, prestigiul organizației, al unităţii, firmei, etc.
  
Conform datelor prezentate de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, în Republica Moldova activează 182 de medici psihiatri, ceea ce înseamnă că la o sută de mii de cetățeni le revin în medie cinci psihiatri. „Se înregistrează o rată a incidenţei de circa 15 mii persoane pe an şi o prevalenţă totală de circa 100 mii”, mai arată datele publicate de sursa citată.
 
În Republica Moldova funcționează 36 Centre Comunitare de Sănătate Mintală (CCSM), dintre care cinci CCSM municipale și 30 de nivel raional.
 
Menționăm că anual, pe 10 octombrie, se marchează Ziua mondială a sănătății mintale, cu scopul de a atrage atenție asupra problemelor de sănătate mintală și a consolida eforturile de susținere a acestei cauze în întreaga lume.
Postat de: Ecaterina Naconecinîi
Comentarii:

Carmelia Albu - Ombudsmanul Companiei „Teleradio-Moldova”, în serviciul consumatorului

Serviciul Ombudsmanului servește pentru public drept o sursă independentă de informare, explicații, analiză privind programele Radiodifuzorului Public și aderența la standardele și practicile europene de elaborare a programelor.  

Ombudsmanul este un mediator care, în caz de necesitate, va purta negocieri între telespectator/radioascultător sau un anumit grup de persoane şi Companie. Ombudsmanul  răspunde la întrebările telespectatorilor şi radioascultătorilor, primește și analizează eventuale plângeri din partea consumatorului de programe.
  
Primul Serviciu al Ombudsmanului a apărut în Suedia, în 1809. Acesta a fost instituit pe lângă Parlament, din inițiativa Guvernului, și avea misiunea de a proteja drepturile cetăţenilor, monitorizând acțiunile Executivului. Uterior, în 1988, un serviciu asemănător a fost instituit în mass-media din Franţa. Aceasta a fost o adevărată „explozie”,  generând apariția serviciilor similare și în alte țări din lume.
©2011 IPNA "Teleradio-Moldova"
Departamentul Multimedia al IPNA „Teleradio-Moldova” a fost creat cu suportul
Programului Comun al Consiliului Europei şi Uniunii Europene
„Susţinerea Democraţiei în Moldova”
DQTeam